
אם ישנו משהו משותף כמעט לכל העסקים קטנים, זה אי המודעות לנושא שנקרא "מסחור חזותי" ועיצוב בית העסק שלהם. ולחשיבתו בקרב קהל הלקוחות הקיים או הפוטנציאלי שיכול להיות שלהם. בכל הקשור למסחור חזותי יש מעין נטייה אצל בעלי עסקים אלו , להתעלם מחשיבות הנושא בכלל ישנה טעות אחת גדולה שחוזרת על עצמה אצל רובם, והיא : השילוט בכתב יד. כאשר אני מסתובב אני מבחין בטעות הזאת .ה"שילוט בכתב יד" מופיע לצערי בהמון מקומות, לעיתים ישנם מקומות שחלון הראווה שלהם נראה ממש כמו "הפגנה מול משרד הביטחון". כאילו כולם נכנסו לחנות של "עשה זאת בעצמך" קנו בריסטול עם טוש שחור (במקרה הטוב) והחליטו לרשום (לעיתים בשגיאות כתיב) את כל מה שנראה להם לנכון ללא מחשבה אסטרטגית. לדוגמא :מבצעים עדכון תעריפים, מידע חיוני ללקוח ועוד.
באחד הימים לא התאפקתי ושאלתי את בעל העסק מה הסיבה לכך? והאם לא כדאי לעשות זאת על ידי שילוט מודפס ומעוצב ?? התשובה לא אחרה לבוא " זה עולה לי כסף " אמר והוסיף "אני לא חושב שזה ממש משנה , העיקר שהלקוחות מבינים" . ומה עם הלקוחות שלא מבינים אם מכירים אותך ?? לשאלה האחרונה לא זכיתי לתשובה משכנעת. מניסיוני בעסקים בסדר גודל זה להם ייעצתי ,עלתה המודעות והחשיבות רבה לנושא השילוט והתוצאות מוכחות בשטח. השילוט קובע מאד ולעיתים מכריע כניסת לקוח לחנות. ממש כמו שלא היינו יוצאים מן הבית ערומים או מרושלים , כך גם העסק שלנו צריך להראות ויותר מצריך, מוכרח. ההשקעה הכספית בשילוט באשר היא ,כדאית וחשובה בכדי ליצור רושם ראשוני טוב ולהעביר את המסר בצורה הברורה ביותר.
ולכן בעל העסק יקר שאל את עצמך מספר שאלות לפני שמחליט לתלות או להדביק שלט בכתב יד:
● האם הכתב שלי ברור וקריא?
● האם האותיות יוצאות באותו הגודל?
● מה קורה כאשר קוראים את השלט ממרחק של 20 מטר?
● האם ניתן לקרוא אותו בשעות הערב? (במיוחד בחורף?)
● מה חושבים הלקוחות שלי על הכתוב ?
● האם מיקומו מספיק אפקטיבי ?
● האם הניסוח ברור ומעביר את המסר שרציתי מלכתחילה ?
● האם כדאי לברר כמה באמת עולה שלט מודפס?
באמצעות מענה שאלות אלו ניתן יהיה להבין את חשיבות הנושא והמודעות אליו. השקיעו בעסק שלכם קצת יותר , זה ההבדל בין טוב למצוין.

כל הזכויות שמורות למיכאל בן יוסף